ایده‌های زیبا برای طراحی روف گارد و پشت بام

با توجه به کاهش فضای سبز و طبیعت در مناطق مسکونی شهری مردم به دنبال یک مکان دنج و آرام برای ریلکس کردن هستند. چه بهتر که این مکان دنج در خانه خود شما باشد. اگر شما هم بام و یا یک تراس بزرگ دارید که نمی دانید چگونه به خوبی از آن استفاده کنید، این مقاله برای شماست. در ادامه درباره بام سبز چگونگی تبدیل بام و تراس خانه به روف گاردن صحبت می کنیم.

1

هرچه زندگی انسان ها بیشتر به سمت آپارتمان نشینی می‌رود طبیعت و فضای سبز در منطقه های مسکونی کمتر دیده می شود. از فواید خانه های ویلایی و حیاط دار داشتن یک فضا با حس و حال طبیعت است. فضای آزاد و سبز چیزی است که به انسان آرامش میدهد و اغلب انسان ها آن را دوست دارند. حالا که با افزایش آپارتمانها این فضای آزاد و آرامش بخش از خانه ها حذف شده، معماران و طراحان چند سال است با ارائه راه حل های مختلف به دنبال ارائه فضاهای باز و سبز با همان حس و حال قدیمی در سبک امروزی معماری هستند. از جمله این راه حل ها که امروزه بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته، استفاده مفید از قسمت هایی از خانه مانند تراس های بزرگ و بام ها در قالب بام سبز است.

روف گاردن یا همان بام سبز چیست؟

 روف گاردن به اجرای فضای سبز بر روی بام و تراس گفته می شود. ترکیبی از طبیعت با زندگی مدرن آپارتمان نشینی در معماری مدرن.

روف گاردن شما می‌تواند شامل گلدان های شما و دو صندلی و در کل یک فضای سبز کوچک در بام خانه ی شما باشد؛ و یا می تواند طراحی شده و بسیار لوکس باشد. اما چیزی که حائز اهمیت است نیاز انسان ها به آرامش و حس و حال خوب طبیعت، دریافت نور و ریلکس کردن در هوای آزاد و بهبود سلامت روحی و جسمی افراد خانه است. به همین دلیل در سال‌های اخیر بام سبز بسیار مورد توجه مردم شهرنشین و معماران و طراحان قرار گرفته است.

 در ادامه برخی از ایده های با مثبت را با هم بررسی می کنیم.

2

استخر در روف گاردن

 از لاکچری ترین ایده های روف گاردن طراحی و ساخت استخر است. اگر به دنبال یک تفریح مناسب در روزهای گرم تابستان هستید و هزینه ساخت و نگهداری آن برای شما مهم نیست میتوانید به طراحی استخر در روف گاردن فکر کنید. البته فراموش نکنید طراحی استخر در بام مناسب همه ساختمان ها نیست و باید مقاومت و ساخت ساختمان مورد بررسی قرار گیرد. در این صورت با طراحی و ساخت اصولی و رعایت موارد ایمنی ساختمان می توانید ایده خود را عملی کنید و همچنین از ایده های دیگر مانند چتر و… در کنار استخر استفاده کنید.

فضای سبز بام شما

از اصلی ترین نکات در روف گاردن استفاده از فضای سبز است. ایجاد این فضای سبز می‌تواند با استفاده از گیاهان طبیعی و یا بهره گیری از گزینه های دیگر مانند چمن مصنوعی و… باشد. گیاهان طبیعی علاوه بر زیبایی بیشتری که دارند فضای آرامش بخش تر و طبیعی تری را ایجاد می کنند. البته رسیدگی به گیاهان طبیعی از نکات حائز اهمیت است. گیاهان طبیعی به دلیل تنوع بالایی که دارند می توانند در اشکال مختلف نظیر باغچه، چمن، گلدان، گیاهان دیواری و… در بام شما طراحی و اجرا شوند و یک محیط دنج و آرام را برای شما به ارمغان بیاورند.

3

فضای نشستن

مهمترین قسمت روف گاردن طراحی یک مکان برای نشستن و استفاده از محیط است. این مکان نشستن می تواند به شکل سگ هایی از جنس چوب و سنگ و… باشد و یا می‌تواند به شکل آلاچیق در بام شما طراحی شود. همچنین می توانید از مبلمان آماده مانند میز و صندلی و یا مبلمان راحتی استفاده کنید. البته فراموش نکنید طراحی محل نشستن در بام مانند پارک به صورت خطی نباشد و به صورت مربعی و یا دایره شکل طراحی شود. تا فضا برای استفاده خانوادگی و دوستانه فراهم شود و فضای صمیمی تری داشته باشید تا به همین افراد خوش بگذرد. می توانید در مرکز آن از میز و یا آتشکده و… استفاده کنید تا جلوه بهتری داشته باشد.

4

نورپردازی روف گاردن

از دیگر مواردی که جلوی زیباتری به روف گاردن خصوصاً در شب می دهد، نورپردازی است. نورپردازی علاوه بر اینکه منبع روشنایی به حساب می‌آید و نبود آن بام خانه را در شب غیر قابل استفاده می‌کند، کاربرد زیبایی نیز دارد و جلوه بام سبز شما میباشد. پس طراحی و اجرا نورپردازی را یک اصل مهم در نظر بگیرید.

در آخر اگر فضا روف گاردن شما بزرگ است می توانید از ایده های دیگر مانند آبشار، باربیکیو، محل بازی، سینما، فضا ناهارخوری و… بسته به سلیقه خود استفاده کنید. همچنین می توانید یک آشپزخانه کوچک و کاربردی در بام سبز خود طراحی کنید. 

فراموش نکنید برای ایجاد یک فضای دنج در بام و یا تراس خانه نیاز نیست هزینه زیادی بکنید. می توانید با استفاده از چمن مصنوعی و گلدان های خانه و یک میز و صندلی یک فضای کاربردی و دنج را ایجاد کنید و از استراحت در آنجا لذت ببرید.

سیدسینا بزرگی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *