روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

رنگ ها در دکوراسیون داخلی1

چیزی که امروزه انسان ها با توجه به دغدغه های مختلف روزمره به دنبال آن هستند آرامش و حال خوب است و بعد از سپری کردن یک روز کاری بهترین مکان برای دریافت و جذب این انرژی مثبت محل زندگی و سکونت شماست. ما قصد داریم در ادامه از تاثیر رنگ دکوراسیون منزل تان بر روی روحیه شما صحبت کنیم. اگر شما هم به روانشناسی رنگ ها علاقه دارید و یا در حال انتخاب رنگ برای دکوراسیون جدید منزلتان هستید خواندن این مقاله را از دست ندهید.

رنگ در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ محیط زندگی بر روی روحیه ما چیست؟

ذات انسان همیشه به دنبال آرامش است و درصد زیادی از آن را در محیط اطراف خود دریافت می کند. دو مورد از مهم ترین این محیط ها خانه و محیط شغلی است که تایم زیادی را در روز در آنها سپری می کنیم و طبیعی است دکوراسیون آنها برای ما اهمیت داشته باشد. ولی چگونه این دکوراسیون ارتباط مستقیم با روحیه ما دارد؟

مهمترین و اصلی ترین دلیل آن رنگ است. علم روانشناسی می گوید رنگ غالب محیطی که ما در آن قرار می گیریم در کاهش و افزایش احساساتی مانند خشونت، خوشحالی، عصبانیت، آرامش، بی قراری و… تاثیر دارد. در واقع هر رنگ با روحیه شما صحبت می‌کند.

خصوصیات کلی رنگ ها

رنگ ها به طور کلی به سه دسته تقسیم می شود. اولین دسته که رنگهای گرم هستند؛ شامل رنگ هایی مانند قرمز، نارنجی، زرد، بنفش، قهوه ای و… هستند. رنگ های گرم برای محیط های بزرگ و اجتماعی مناسب هستند. چرا که انسان را خون گرم تر میکند و با گرما بخشی، ضربان قلب، فشار خون و شور و هیجان را در انسان بالا می‌برد و البته باعث پررنگ تر شدن خشم نیز می شوند.

انتخاب رنگ های گرم در دکوراسیون منزل یک انتخاب جسورانه است. در قسمتهای عمومی‌ تر منزلتان مانند ناهارخوری و پذیرایی می توانید از این رنگ ها استفاده کنید تا فضای صمیمی تری ایجاد کنید. قهوه ای از رنگ های محبوب گرم در دکوراسیون است. اما فراموش نکنید همانطور که این رنگ خصوصیات مثبت رنگ های گرم مانند انرژی بالا را دارد، استفاده زیاد از آن در دکوراسیون باعث می شود منزل شما تیره تر، کم نورتر و خفه تر به نظر بیاید و انرژی خوبی را به انسان ندهد. ترکیب آن با رنگ‌های خنثی و سرد می‌تواند دکوراسیون شیکی در خانه باشد و مناسب پذیرایی،  نشیمن و آشپزخانه های بزرگ است.

اگر برای طراحی اتاق خواب، انتخاب شما رنگهایی با تناژ گرم است باید بدانید استفاده زیاد از این رنگ ها در اتاق هایی با فضای کم انتخاب مناسبی نیست و فضا را کوچک تر نشان می‌دهد. اما از رنگ های ملایم تر مانند لیمویی، گلبهی و… می توانید استفاده کنید.

و البته انتخاب سرویس خواب مناسب نیز بی تاثیر نیست.

SM131 MINA
سرویس خواب مینا

دسته بعدی رنگ های سرد هستند. رنگ هایی مانند آبی، سبز، فیروزه ای، سرمه ای، بنفش و… در این دسته قرار می گیرند و آرامش بخش و تسکین دهنده هستند. رنگ های تناژ سرد با یادآوری آب، یخ و آسمان، سرما را به انسان القا می کند و فضا را بزرگتر نشان می دهند و مناسب مکان های کوچک است. البته فراموش نکنیم استفاده زیاد از رنگ های سرد باعث افسردگی و بی حوصلگی انسان نیز می شود.

اگر از این دسته رنگ ها در چیدمان منزلتان استفاده کرده اید می توانید با تابلو و اکسسوری هایی با رنگ های گرم فضا را متعادل تر کنید. از رنگ هایی مانند سبز و آبی می توانید برای محل های کاری، اداری و رسمی استفاده کنید و همچنین مکان هایی مانند اتاق مطالعه و… که نیاز به آرامش و سکوت و هیجان کمتری دارد.

SC001 FARDAD
سرویس خواب فرداد

سومین دسته، رنگ های خنثی مانند رنگ های کرم، نقره ای و… هستند و همچنین طیف رنگی بین مشکی سفید و خاکستری را نیز در بر می‌گیرد. همانطور که از نامشان مشخص است این رنگ ها ملایم و خنثی هستند و اکثرا به عنوان رنگ های زمینه استفاده می شوند.

استفاده از رنگ های روشن، سرد و خنثی می تواند منزل شما را دلبازتر، بزرگتر و پر نور تر نشان دهد. استفاده از آنها در خانه های کوچک و خانه هایی که نور طبیعی کمتری دریافت می‌کنند بهترین انتخاب است زیرا می توانند نور را به خوبی انعکاس دهند.

hildamattress sadad1
سرویس خواب سداد

در ادامه برای اینکه انتخاب بهتری برای رنگ داشته باشید به خصوصیات برخی رنگ ها می‌ پردازیم.

رنگ قرمز

رنگ قرمز بمب انرژی است. باعث افزایش هیجان، احساسات و صمیمیت می شود. مناسب برای ناهارخوری، پذیرایی و اتاق خواب است و می‌توانید از این رنگ به شکل پراکنده و کم در رنگ دیوارها و یا وسایل استفاده کنید.

رنگ بنفش

رنگ بنفش حاصل ترکیب دو رنگ گرم (قرمز) و سرد (آبی) است به همین علت طیف گسترده‌ای دارد و می‌تواند در هردوی این دسته ها قرار گیرد. رنگ بنفش القا کننده قدرت است و باعث افزایش خلاقیت می شود به همین علت رنگ مناسبی برای اتاق فرزند شماست. اما از این رنگ به طور یکدست استفاده نکنید و آن را با رنگهای دیگر در دکوراسیون ترکیب کنید.

SD006 BEHDIS 1 e1647249653877
سرویس خواب بهدیس

رنگ زرد

رنگ زرد یادآور نور است. به همین دلیل رنگ نشاط آوری است. از طیف های ملایم تر رنگ زرد مانند لیمویی و زرد مایل به نباتی می‌تواند برای دکوراسیون نشیمن و اتاق نوزاد استفاده کنید. ترکیب آن با رنگ های خنثی مثل خاکستری و کرم مطلوب است. همچنین به علت اینکه این رنگ در چشم است و جلب توجه میکند برای مغازه نیز مناسب است.

رنگ سبز

از جمله رنگ هایی که آرامش بخش روح آدمی شناخته میشود رنگ سبز است که با یادآوری طبیعت حس تازگی، امید و آرامش را القا می کند. به دلیل اینکه رنگ سبز تمرکز را افزایش می‌دهد؛ استفاده از آن در اتاق مطالعه، کتابخانه ها، مدارس و اتاق مناسب است.

رنگ آبی

رنگ آبی سرد ترین رنگ شناخته می شود ولی آرامش انکارناپذیری شبیه آرامش دریا دارد. به همین علت در مطب پزشکان نیز استفاده می شود. می توانید از طیف رنگی آبی برای نشیمن و اتاق استفاده کنید.

رنگ سفید و مشکی

رنگ مشکی با همه جذابیتی که در کنار نقره ای و طلایی دارد، رنگ سوگواری و غم شناخته می‌شود. به همین دلیل اگر انتخاب شما برای دکوراسیون مشکی است حتماً در کنار آن ، رنگ های خنثی دیگری مانند سفید و خاکستری مایل به سفید را فراموش نکنید؛ زیرا رنگ سفید نشانه امید و انعکاس دهنده نور است. در کنار رنگ سفید یا مشکی می توانید از چوب استفاده کنید تا دکوراسیون منزل یا محل کار شما شیک و مدرن دیده شود.

سیدسینا بزرگی
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *